ITU AKU...

SETIAP DETIK ADALAH MEMORI INDAH YG PASTI HADIR DALAM SEBUAH KISAH...HAYATILAH IA DENGAN PENUH KEGEMBIRAAN KERANA HIDUP INI TERLALU SINGKAT UNTUK DINIKMATI SELAMANYA...

Monday, March 27, 2006

KUTIP TELUR ITEK..

dulu..waktu aku darjah 3 ke 4..tah aku pon tak ingat..abah ade bela itek..satu kandang..ade ar dalam 200-300 ekor..banyak kan..warna itek tu cam kehijauan ar..mak kate tu itek nila..sebab tu badannye cam kaler nile..kalu itek tu kaler putih..itu itik telur atau itek serati..tah ar..itek nila ni pon bertelur gak..telur dia besar2..kaler putih..tak ar pulak kaler ijau nila..tu yg aku konpius..semu telur2 itek ni kitorg jual kat pasar tani..waktu tu..mmg permintaan telur itik agak hebat..kalu ade telur itek lebih jualan..atau produk telur nye agak byk..kitorg wat telur masin..korg tau ke telur masin yg kaler itam tu..watnye senang je..cara2 nya ialah
kaedah 1:
  1. memula carik tanah merah yg tekstur dia halus dan lembut..bukan batu yg kaler merah tu tau..
  2. masukkan tanah merah dalam besen besar, masukkan air dan garam secukup rase..pastu gaul kasi sebati..
  3. pastu sadurkan telur itek yg putih berseri tu dalam adunan..
  4. untuk cover luar yg itam tu, carik sekam padi yg dah dibakar..korang bleh carik kat kilang proses padi la..pastu gelekkan telur yg bersadur tanah merah dan garam tadi atas sekam padi tu..
  5. pastu eram dalam sebulan ar..ikut korang nk masin tahap mane..
  6. kalu nak masak, basuh dulu sekam hitam tu, then rebus
  7. kemudian, sedia untuk dimakan begitu saje

kaedah 2:

  1. bancuh garam dalam air, tak kire ar air paip ke air masak..asalkan air tu kaler jernih
  2. pastu masukkan cuka
  3. then, rendam telur itik dalam air bancuhan garam.
  4. biar dieram lebih kurang sebulan ar..
  5. pastu basuh, rebus dan makan..

ar..kirenye kalu korang nak wat sendiri bleh ar..aku kan ajar tekniknye..tapi..kalu korg takde stok telur itek, bleh kontek mak aku wat order di nombor 019 6321685..itu pon kalu stok ade ar..name mak aku pn fauziah jaafar..tau..jgn nk usha mak aku plak..hehe

ar..berbalik pulak kat story aku tadi, nak jaga itik ni mmg susah..dah ar jenis kaum diorg tu kuat makan..letih bapak aku carik makanan diorg..mknn yg biase diorg makan nasi lauk ayam..masak kari ke, rebus ke..ayam goreng pon diorg makan..sume jenis makanan dan kuih muih serta buah buahan dan sayuran diorg bantai..asal kenyang..kan aku dak kate diorg buruk lantak..masalah nye kekadang tu kitorg malas gak nk bagi makan..tapi diorg bantai mogok..tak mau bertelur..so maknanye untuk menjadikan itik lebih produktif dalam pengeluaran telurnye, makan mesti cukup..dulu abah amik stok makanan kat asrama..rumah aku dekat ngan sek. berasrama penuh..SMKA Simpang 5..x sek aku tu..waktu tu aku blum ar sek situ..bile aku sek situ abah dah tak bela itik lagi..abah bela lembu plak..kalu tak mesti setiap ari aku jumpa abah..

makanan sisa bebudak asrama tu abah angkut then kasik kat itik supaya diorg mendapat zat yg cukup utk bertelur..kekadang tu kasik gak dedak itik tu..tp kasi sisa mknn jimat sket kan..selalunye itik ni kalu makan mmg licin at..tinggal tulang dan mende2 yang diorg takleh nak gigit dan kunyah seperti sudu..kulit2 buah..tulang ayam ikan..mmg pelahap le..maklum ar..diorg mane ade gigi..korg caye tak diorg takde gigi..hehe..

pastu setiap ari khamis pagi..sebelum pegi sekolah tugas aku ngan mazli , adik aku kutip telur itik kat dalam kandangnye..maklum ar..setiap khamis abah gi niaga kat pasar tani pj..kalo kitorg biar plak kang..telur tu kene makan musang ke,ular ke..kene curik diorang ke..jadi trouble plak kang..so, kitorg pon menjalan kan tugas ngan taat le..lepas madi..pakai baju sek..baru kitorg kutip telur..takut lambat gi sek..nk amik awal..gelap lgi..kandang itek tu ade ar metol kasi cahaya tapi tak terang sangat..takut ade yg termis nanti..kandang itik tu mmg ar lecak n berbau busuk..pergh..mmg horror ar..waktu aku amik telur diorg..diorg jeling je kat aku..mesti diorg tak puas ati kos aku sesuke ati je amik telur diorg kan..dah nasib diorg..susah payah berusaha nk telur..aku plak selambe dek je amik..sape sruh diorg jadik itik kan..huhu..kengkadang tu..kan tanmah nye licin..tergelincir gak..bile dah tergelincir..baju sekolah of kos la kotor..baju yg dah iron ade satu je..so aku ade alasan yg kukuh ar nk monteng sekolah..jadi lepak kat umah..main game..best siot..huhu..bila mak balik dia tau kitorg monteng..kene marah ar..

itu sume cite dulu..siap kene sembur ngan jiran lagi..sbb diorg tak tahan bau kandang itik tu..abah pon pindahkan kandang tu kat blakang umah..still probs gak ngan binatang liar spt biawak dan sedara maranye..last2 abah pindahkan kandang tu kat tepi laut..umah aku ni dekat nagn laut..kat situ ade projek pengusahaan udang harimau..kitorg punye..so sementara tgk2 udang kitorg..abah bleh ar jaga itik dia..hehe..

tapi skrg sume itik dah mati..sebab waktu abah takde..sume itik kene kejar ngan anjing..tah dari mana anjing tu datang..aku rase cine punye dari projek udang kat sebelah ar..atik ni pantang kalu kene kejar..diorg lemah semangat..dan mati secara drastik..so waktu tu..tah ar mungkin diorg kene semput secara berjemaah..matila sekandang..tensen abah..sian gak kat itik tu,..pastu abah tawar ati nk bela itik lagi cos lech..dia pon ubah profession jaga lembu palak..hehe..memacam kan..

ok le..aku takde idea pon nk tulih bebanyak ari ni..lain kali cite lagi ek..ari ni penat carik journal..penat mata tgk kom..ni ar ilek jap wat blog..huhu..

1 Comments:

  • At 11:06 PM, Blogger Taiko said…

    yang kau pergi kutip semua telor itik tu apasal? kan dah takde zuriat!

    bagus la bapak kau. Ni mesti dulu selalu dengar rancangan "halaman pertanian" kat Radio 1 pukul 12 tengahari.

     

Post a Comment

<< Home