ITU AKU...

SETIAP DETIK ADALAH MEMORI INDAH YG PASTI HADIR DALAM SEBUAH KISAH...HAYATILAH IA DENGAN PENUH KEGEMBIRAAN KERANA HIDUP INI TERLALU SINGKAT UNTUK DINIKMATI SELAMANYA...

Wednesday, March 22, 2006

KANDANG KAMBINGKU TERBAKAR..


Dulu waktu aku kecik2..abah ade bela kambing..banyak..dalam 15 ekor..maklum le..kan aku dah cakap..abah aku ni ske menternak..itu belum itik satu ladang memacam ar..kambing tu ade pelbagai kaler ar..itam ade..putih ade, cekelat ade, itam tompok putih ade, itam+putih+cekelat pon ade..korang nak yg mane..jantan ade..betina pon ade..yg kecik ade..yg besau pon ade..macam2 ade..anak kambing pon ade..demi rase sayang dan chenta abah pade keluarga kambing tu..abah wat le kandang diorg..yela..utk berteduh dari hujan dan panas..ala..kandang tu pon diperbuat dari kayu bakau..korang tau ke kayu bakau..ala..pokok nye ade kat paya tepi laut tu..tempat siput sedut membentuk koloninye..aku rase kalo korg blaja sains..sure korg tau..kalu korg tak tau..maknanye korg bukan budak sains..kalu korg bukan budak sains,korg mesti tak tau pasal pokok bakau..erk..pening..ape yg aku cakap pusing2 ni..
ar..kirenye kandang kambing tu diperbuat daripada kayu bakau..beratapkan bumbung nipah..kire ok la..jadik gak sebijik umah yg lengkap ngn sistem sistem keselamatan seperti..dinding yang agak open air..ade tangga untuk melarikan diri..lampu kalimantang untuk proses kecerahan dan pemanasan badan..ruang tamu untuk beristirehat..ruang makan yang lengkap dengan sistem pengaliran air minuman yg bersih dari ladang, sistem kumbahan yg sistematik..dan memacam lagi..kirenye..kekambing tu idup selesa la..aku rase abah aku nih bleh jadi arkitek yg berjaya kot kalu dulu dia rajin blaja..kalo tak mesti skrg aku dah jadi anak seorg arkitek..huhu..best gak..tapi skrg pon best gak..anak seorg penjual telur dipasar tani..hebat tak profesion abah aku..
pada suatu malam..angin sepoi2 bahasa..bintang bertaburan diangkasa..oh indahnye alam..allamak..feeling plak..tetibe aku dengar kambing aku bising2 kat kandang..takkan le ade pesta keramaian kat sane..cam beday party plak..huhu..aku tgk kat blakang umah ade dah berasap..alamak..kebakaran ke..memula aku ingat umah aku terbakar..rupenye kandang kambing ku yg umpama mahligai tu telah disambar api..kalut ar kitorg..mak jerit kat abah.."abah..tolong!tolong! kandang kambing kite terbakar!!!"dengan nada yg cukup suspen dan beremosi..abah terkecut terus segera membuka pintu gate kandang kambing kami..lantas..ceewah..cam lagenda plak aku cite ek..pastu ape lagi..kekambing pon secara spontas dan melakukan tindakan luar kawalnye memecutkan diri dan mewujudkan daya kinetik yang amat dasyat sekali..kirenye keadaan tak terkawal la..abah pon berusaha menjadi bomba secar amatur bersama anak2 nye yg kiut dan isterinye yg cun..huhu..atas daya usaha bersama..akhirnya api tu dapat dipadamkan...hasil siasatan menunjukkan punca kebakaran adalah akibat dari pembakaran secara terbuka oleh abah aku di sebelah kandang kambing yg awalnye berniat untuk menghalau nyamuk supaya kambingnye tidur dengan selesa..mungkin akibat dari tiupan angin yg agak kencang malam itu menyebabkan api menyambar ke kandang kambing..dan merupakan punca kebakaran..tiada kemalangan jiwa dilaporkan..alhamdulillah..akhirnye kekambing terpaksa dok diluar sementara abah aku membaiki kandang tu..sekarang kekambung dan anak pinaknye tu dah abis abah jual..duitnye abah wat modal ternak itik plak..nanti ade mase aku cite story pasal teknik2 menternak itik yg berjaya..ni kire cam klas menternak ar..aku bagi korg petua2 bernas..maklum ar, kan kerajaan sekarang menggalakkan kita supaya berternak dan bertani..ape kate korang sahut cabaran kerajaan..kan...yohoo... i love MALAYSIA...

2 Comments:

  • At 11:10 PM, Blogger Taiko said…

    lain kali biarkan aje kambing bertempiaran. Nanti kalau hilang sekor, kau carik kat dalam gua sana. Untung-untung boleh jumpa Jin Ahmad Albab. Kaya tujuh keturunan kau nanti.

     
  • At 10:30 AM, Anonymous Anonymous said…

    ehh aku search text "budget kandang kambing" terus redirect ke blogger ko la mastura ;) .. aku ade sedikit pertanyaan la.. andai ko free ke nanti... memandangkan ko pernah ade pengalaman pasal kambing nih... berape budget selalunyer utk bina kambing nih.. dan selalunyer kalau awal2 mcm aku nih.. berape ekor disarankan utk ternak kambing nih?... sangat dihargai kalau2 kau dpt spend share some info kat aku.. terima kasih.. email aku illnessz@gmail.com

     

Post a Comment

<< Home